Zachęć czytelnika do działania w 6 krokach. Trzeci świadczy o Twoim profesjonalizmie :)

Dziś rozpoczynam nowy cykl #sfera_blogera. Znajdziesz w nim wskazówki dotyczące pisania skutecznych tekstów, które zamieszczasz na Twoim blogu lub na stronie internetowej.

W pierwszym artykule z tego cyklu chcę Ci opowiedzieć o jednym z najważniejszych elementów Twojej strony, dzięki któremu Twój blog przyciągnie czytelników, a Twoja strona będzie angażować do działania. Elementem tym jest wezwanie do działania. Ten przycisk i tekst wokół niego to centrum strony internetowej – niezależnie od tego czy nawołuje do kupna kursu, czy przeczytania Twojego artykułu.

Zachęć czytelnika do działania

Zachęć czytelnika do działania

Czasem treść, którą tworzysz, jest tak ciekawa, że od razu wyzwala emocje. Czytelnicy natychmiast komentują i udostępniają Twój tekst, zapisują się na newsletter lub kupują Twoje produkty czy usługi. Czasem jednak – aby zaangażować czytelników i osiągnąć jakiś cel sprzedażowy – musisz ich zachęcać do działania – nakłonić do wykonania konkretnej akcji.

Jak to zrobić?

Kluczem do realizacji tego celu jest wezwanie do działania (call to action – CTA). Jest to link (w formie podkreślonego tekstu lub graficznego przycisku), który zachęca Twojego czytelnika do kliknięcia i wykonania konkretnej czynności (np. zakupu lub zarejestrowania się na wydarzenie). Może też przekierowywać użytkowników w pożądane miejsce (np. na inną stronę). Dobre wezwanie do działania rozwiewa wątpliwości i sprawia, że czytelnik chętnie klika lub wpisuje e-mail.

Wezwania do działania pełnią różne funkcje:

  • składają obietnicę
  • informują o korzyści
  • pozwalają wyrazić swoją potrzebę

Jak wyrazić tak wiele w zaledwie kilku słowach, które zmieszczą się na przycisku lub w linku?

1. Zadbaj o odpowiednią wielkość przycisku

Jeśli Twoje wezwanie do działania ma formę przycisku, to zadbaj o jego odpowiednią wielkość. Wybierz taki rozmiar, aby Twój czytelnik mógł go łatwo kliknąć. Zbyt mały przycisk gubi się na stronie, natomiast zbyt duży – może przytłoczyć odbiorców. Powinien mieć on taki rozmiar, aby był widoczny przy skanowaniu strony wzrokiem. Wokół przycisku pozostaw puste przestrzenie, które nie będą odwracały uwagi od tego elementu i jeszcze bardziej wyodrębnią go na stronie.

Zadbaj o odpowiednią wielkość przycisku

 

2. Wyróżnij mocnym kolorem

Uwagę użytkownika przyciąga także kolor. Dlatego wybierz wyraźną barwę. Dzięki temu czytelnik szybko zauważy ten element na Twojej stronie. Kolor powinien kontrastować z tłem, na którym znajduje się przycisk. Tak więc dobierz taki odcień, który będzie pasował do całej strony, a jednocześnie wyróżniał się wśród innych barwnych elementów.

Linki osadzone w tekście zawsze powinny być wyróżnione. Najlepiej opisywać je konkretnie – frazą lub całym zdaniem. Zadbaj też o dostosowanie koloru do konwencji Twojej strony.

Zamiast więc pisać: Jeśli chcesz się dowiedzieć więcej na temat poprawności językowej, kliknij tutaj.

Napisz: Więcej na temat poprawności językowej i pisania w internecie znajdziesz na blogu Polski pod lupą.

3. Przekonaj skutecznym tekstem

To, że czytelnik zobaczy link, to dopiero połowa sukcesu. Trzeba również przekonać go do kliknięcia.

Jak to zrobić?

→Stosuj precyzyjne czasowniki

Napis umieszczony na przycisku pełni bardzo ważną rolę – wzywa do działania. Spośród części mowy jedynie czasownik potrafi wyrwać z bezczynności i porwać do działania. Pewnie zauważyłaś, że wszystkie wezwania do działania są podobnie skonstruowane. Najczęściej spotykasz CTA opisane za pomocą jednego czasownika w trybie rozkazującym, np. „Kliknij” lub „Sprawdź”.

By stworzyć skuteczne CTA, wybierz czasowniki, które precyzyjnie opisują działanie i eksponują korzyści. Czasowniki „Kliknij” lub „Sprawdź” są na tyle oklepane i enigmatyczne, że czytelnik przestaje na nie reagować. Zdecydowanie lepsze będą: „Pobierz”, „Przeczytaj”, „Obejrzyj”, „Zapisz się”!

Lista precyzyjnych czasowników jest długa. Możesz napisać:

  • Zadzwoń
  • Zarejestruj się
  • Zapisz się
  • Pobierz
  • Dodaj produkt
  • Zamów

Taka forma dużo lepiej się sprawdza niż „Kliknij”.

Czytelnik chce wiedzieć, gdzie zaprowadzi go dany link lub co stanie się po kliknięciu (np. Pobierz darmowy ebook). Dlatego odradzam Ci stosowanie nieprecyzyjnych czasowników, które nie opisują, dokąd dany link prowadzi i co stanie się, gdy użytkownik go kliknie.

Kupuję kurs – nie jest precyzyjną informacją. Czytelnik nie wie, co stanie się, gdy kliknie. Przycisk może przekierowywać do strony sklepu, gdzie dokonasz zakupu, a może też informować o dokonaniu zakupu i przejściu do strony płatności. Dlatego należy odpowiednio dobrać wyrazy, aby precyzyjnie wskazać efekt kliknięcia i jednocześnie zachęcić odbiorców do działania. Dzięki temu czytelnik będzie pewny, że akcja jest bezpieczna i nie wiąże się z dodatkowym ryzykiem.

Niedawno Freshmail przeprowadził badania, na podstawie których sugeruje, że w wezwaniu do działania lepiej stosować czasowniki w pierwszej osobie liczby pojedynczej, czyli np. „Sprawdzam” zamiast „Sprawdź”. Zwiększysz przez to klikalność nawet o 90%! Nie jesteś pewna, która forma lepiej się sprawdzi? Zrób Test A/B.

Wpływaj na emocje

Aby dodatkowo wzmocnić u odbiorcy presję czasu, dodaj do CTA słowa typu „Teraz”, „Już”, „Dziś”, „Nie czekaj”.

  • zamów teraz, a otrzymasz w prezencie
  • oferta ważna do… i podaj konkretną datę
  • propozycja wygasa za… możesz podać liczbę dni, godzin
  • ważne tylko dzisiaj

→Buduj proste zdania

Czasem CTA ma wersję rozszerzoną (tekstową). Pamiętaj jednak, by zawsze były to proste, krótkie zdania jednoznacznie wskazujące czytelnikowi, co się stanie, gdy kliknie nasz link. Jeśli będziesz budować długie, wielokrotnie złożone zdania, pełne trudnych wyrazów, to bądź pewna, że czytelnik nie zainteresuje się tym, co chcesz mu przekazać.

→Stosuj dodatkowe zachęty

Dobre efekty przynosi stosowanie zachęt, które są dodatkowym bodźcem do kliknięcia. Zbyt ogólny komunikaty ma mniejszą siłę przekonywania. Lepsze rezultaty można osiągnąć, stosując dłuższe, ale zawierające dodatkową wartość wyrażenia, np. Pobieram e-book za darmo, Zapisuję się na darmowy webinar, Zapisz się na newsletter, a otrzymasz e-booka w prezencie.

Jak przekonać czytelnika, żeby wykonał daną czynność?

Jest na to kilka sposobów:

  • Do standardowego przycisku dołącz krótki opis głównej korzyści z Twojej oferty
  • Umieść obok przycisku krótką listę korzyści – powtórz to, co na stronie pojawiło się już wcześniej
  • Dołącz do przycisku opinię zadowolonego klienta
  • Pokaż kolejne czynności, jakie musi wykonać klient

Wyobraź sobie, że zachęcasz czytelnika, by subskrybował blog o zdrowym żywieniu. Wybierasz więc czasownik: „Zapisz się”. Musisz jeszcze przedstawić czytelnikowi korzyści, jakie będzie miał z zapisania się. Rozpocznij zdanie od „Chcę”. Na przykład: „Chcę…dowiedzieć się więcej o zdrowym odżywianiu”. Wezwanie do działania brzmiałoby wówczas tak: „Zapisz się, by dowiedzieć się więcej o zdrowym odżywianiu”. A teraz zastanów się, czy na pewno Twój czytelnik marzy o tym, by „dowiedzieć się więcej”? Często za tą potrzebą kryje się coś więcej. Spróbuj więc inaczej: „Chcę…zdrowo się odżywiać. Już dziś” I nowa wersja wezwanie do działania: „Zapisz się i zdrowo się odżywiaj od dziś”.

Czym możesz przekonać Twoich czytelników?

  • Liczbami – Nasz newsletter czyta 5200 subskrybentów.
  • Znanymi markami – W gronie naszych klientów są już Qatar Airways, Allianz, BZWBK. Dołącz do nich.
  • Presją czasu – Promocja kończy się za 5 godzin.
  • Poczuciem bezpieczeństwa – Jeśli nasz produkt Ci się nie spodoba, zwrócimy Ci całą kwotę.
  • Referencjami – Kurs bardzo mi pomógł rozwinąć warsztat pisarski. Polecam wszystkim, którzy chcą pisać dobre teksty.

4. Używaj tylko jednego CTA

CTA jest elementem, który nie potrzebuje konkurencji. Na jednej podstronie umieść tylko jeden przycisk (tzn. odnoszący się do tego samego działania). Gdy zamieścisz różne przyciski, które odnoszą się do różnych działań, dezorientujesz użytkowników i zmniejszasz szansę na kliknięcie któregokolwiek z nich. Cel strony jest tylko jeden, dlatego do jego realizacji powinien prowadzić tylko jeden przycisk.

5. Znajdź odpowiednie miejsce

Idealnym miejscem na CTA jest przestrzeń widoczna bez przewijania strony, czyli powyżej linii zgięcia ekranu. W przypadku długich stron powtórz ten sam przycisk w dolnych partiach. W ten sposób ułatwisz czytelnikowi działanie i zwiększysz szanse na kliknięcia.

6. Sprawdź poprawność działania

Poświęć czas na skonstruowanie skutecznego przycisku, który zapewni dużo konwersji. Pamiętaj, żeby na samym końcu sprawdzić, czy jego kliknięcie prowadzi do pożądanej akcji. Nawet najlepszy przycisk nie zapewni efektu, jeśli będzie wprowadzał czytelników w błąd.

Jak widzisz, Call To Action pełni bardzo ważną rolę na stronie. Zachęcam Cię do testowania różnych rozwiązań i porównywania wyników.

Życzę Ci udanych testów!

Podziel się w komentarzu Twoimi spostrzeżeniami i doświadczeniami dotyczącymi wezwania do działania!

13 thoughts on “Zachęć czytelnika do działania w 6 krokach. Trzeci świadczy o Twoim profesjonalizmie :)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *